Context, trends en ontwikkelingen
Handhaving
De regels die de gemeente Hardenberg controleert zijn bedoeld om de fysieke omgeving van de gemeente veilig en leefbaar te houden. De programmering van het toezicht en handhaving wordt voor 2018 opgenomen in het Vergunning, Handhaving en UitvoeringsPlan 2018 (VTH-UP 2018).
- Het toezicht in het openbaar gebied en de toezichtsactiviteiten in het kader van de Drank- en Horecawet worden uitgevoerd door de Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s).
- Het toezicht milieu (basistakenpakket) worden met ingang van 1 januari 2018 uitgevoerd door Omgevingsdienst IJsselland (ODIJ). De ODIJ is georganiseerd (wettelijk voorgeschreven) als een Gemeenschappelijk Regeling.
- Binnen het toezicht op het taakveld bouwen hebben de brand- en constructieve veiligheid van voor publiek toegankelijke gebouwen de hoogste prioriteit.
- Vanwege de slankere formatie voor het taakveld bouwen worden de aanvragen omgevingsvergunning, met uitzondering van de voor publiek toegankelijke gebouwen, met bouwkosten lager dan €50.000 niet meer integraal gecontroleerd.
- Het evenementenbeleid, waaronder het toezicht op evenementen, zal in 2018 omgevormd moeten worden naar een risicobewust proces.
Herhuisvesting BOH
In 2018 zal naar verwachting de herhuisvesting van de BOH 'van 3 naar 2' gaan plaatsvinden. Hiervoor zullen aanpassingen moeten worden gedaan in het gemeentehuis Hardenberg en advies- en verhuiskosten moeten worden gemaakt. Daarnaast wordt rekening gehouden met een bijdrage van de gemeente Hardenberg aan de stichting LOC+ voor het overnemen van de exploitatie van de gemeente Hardenberg. In de kadernota 2018 is hiervoor een bedrag van 1 miljoen euro gereserveerd.
Algemeen
Digitalisering wordt steeds verder doorgevoerd, ook op het gebied van Burgerzaken. Na implementatie van de gedigitaliseerde modules van Burgerlijke Stand (geboorte, huwelijk en overlijden) is fase 2 volledig geïmplementeerd. (rijbewijzen, reisdocumenten, verhuizingen). Landelijke ontwikkelingen die spelen zijn digitale aanvragen rijbewijzen bij het RDW in plaats van bij gemeenten en het laten thuisbezorgen van aangevraagde documenten. Eind 2017 is er gestart met een pilot voor het bezorgen van de reisdocumenten. Deze pilot krijgt een vervolg in 2018. Ook wordt er medio 2018 gestart met een pilot om een chatfunctie te gebruiken bij het KCC.
Verkiezingen
Op 21 maart 2018 vindt de Gemeenteraadsverkiezing plaats. Net als bij de 2e Kamerverkiezingen in 2017 worden er extra stemmentellers op de stembureaus ingezet om de uitslag zo snel mogelijk vast te kunnen stellen.
Voor de organisatie van de verkiezingen wordt een vergoeding vanuit het Rijk beschikbaar gesteld. Er zijn landelijke ontwikkelingen op het gebied van elektronische stemopneming, maar de verwachting is niet dat dit in 2018 al wordt ingevoerd.
Rijbewijzen
In de begroting op basis van P*Q is naast het aantal verlengingen dat voor 2018 verwacht wordt (cijfers RDW) ook rekening gehouden met het aantal verwachte nieuwe aanvragen. (o.b.v. cijfers van de voorgaande jaren). Hiermee verwachten wij nog nauwkeuriger te kunnen begroten.
Aantal | |
Rijbewijzen | 7305 |
Rijbewijzen met spoed | 333 |
Totaal | 7638 |
Reisdocumenten
Voor de begroting van 2018 is op basis van P*Q een verdere uitsplitsing gemaakt van de verschillende reisdocumenten en de daarbij behorende geldigheidstermijn. Hiermee verwachten wij nog nauwkeuriger te kunnen begroten. Voor 2018 verwachten we circa 400 NIK en 150 PP minder te verstrekken dan in 2017.
Aantal | |
NIK 10 jaar | 2905 |
NIK 10 jaar met spoed | 30 |
NIK 5 jaar | 2410 |
NIK 5 jaar met spoed | 16 |
PP 10 jaar | 3490 |
PP 10 jaar met spoed | 79 |
PP 5 jaar | 572 |
PP 5 jaar met spoed | 17 |
Totaal | 9519 |
Openbare orde en veiligheid
Het veiligheidsbeleid ziet op het creëren en behouden van een veilige gemeente voor inwoners, bedrijven en bezoekers. Het veiligheidsbeleid van de gemeente wordt vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan (IVP). Het IVP sluit aan op de raads- en collegeperiode. Voor de jaren 2017-2018 wordt voorzien in een IVP met een kortere looptijd. Het veiligheidsbeleid wordt vormgegeven en uitgevoerd in samenwerking met ketenpartners op lokaal, interlokaal en regionaal niveau.
Beoogd effect
De gemeente heeft de regierol op het gebied van veiligheid. Het veiligheidsbeleid beoogt de randvoorwaarden te scheppen voor een effectieve inzet van middelen op korte en middellange termijn vanuit het oogpunt van veiligheid. Onder deze randvoorwaarden verstaan we:
- het monitoren en analyseren van de actuele veiligheidssituatie in onze gemeente;
- het creëren van samenhang in gemeentelijk beleid dat effecten heeft op de veiligheidsdoelen zoals opgenomen in het IVP;
- het creëren van samenhang met beleid van en uitvoering van veiligheidsbeleid door veiligheids- en ketenpartners;
- het vergroten van de zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van inwoners, bedrijven en bezoekers.
Vaste onderdelen en speerpunten
Het veiligheidsbeleid kent een aantal vaste onderdelen zoals opgenomen in het IVP. Aanpak van en aandacht genereren voor high impact crimes (zoals geweldsdelicten en woninginbraken). Handhaving van verkeersregels, drank- en horecawet, burgerparticipatie (zoals inzet Burgernet en Whatsapp-groepen), casuïstiek met betrekking tot verwarde personen en overlastgevende personen en/of groepen. De inzet op handhaving op de recreatieparken (ongewenste activiteiten) wordt gecontinueerd, evenals de aandacht die geschonken wordt aan het AZC. Als inhoudelijke speerpunten voor 2018 gelden: veiligheid bij evenementen, ondermijning en brandveilig leven.
Veiligheid bij evenementen
De gemeente Hardenberg kent een groot aantal evenementen. Deze evenementen leveren een bijdrage aan de aantrekkingskracht van de gemeente. De evenementen leveren echter ook overlast en risico’s op voor deelnemers, bezoekers en omstanders. In 2018 wordt het proces van vergunningverlening, controle en handhaving geactualiseerd. Specifiek aandachtspunt is het faciliteren van organisatoren gericht op het opstellen van een veiligheidsplan en het nemen en (laten) uitvoeren van veiligheidsmaatregelen.
Ondermijning
Er is (nog) geen sprake van zichtbare georganiseerde criminaliteit. Georganiseerde criminaliteit kan ook niet zichtbaar plaatsvinden, mensen en (financiële) middelen uit de onderwereld vinden dan hun weg naar functies en organisaties in de bovenwereld. De aanpak in 2018 richt zich op bewustwording en het versterken van kennis en het instrumentarium (aanpassing en uitvoering van BIBOB-beleid).
Brandveilig leven
We zien een toename van het aantal branden in de grote kernen. De branden veroorzaken groot persoonlijk en financieel leed. Het voorkomen van brand levert de meeste winst op. Gezamenlijk met de regionale brandweer willen we in zetten op bewustwording, preventie en preparatie van inwoners, bedrijven en bezoekers. Op basis van een nog uit te voeren analyse worden risicogroepen gedefinieerd en benaderd.
Evenementen
Evenementen hebben een maatschappelijke en economische meerwaarde voor de gemeente. In de gemeente Hardenberg vinden jaarlijks naast de kleine evenementen circa 225 grotere evenementen plaats. Met de huidige formatie kan de afstemming met de organisaties omtrent de voorbereiding (veiligheidsplannen), het toezicht en de evaluatie niet op een voldoende niveau plaatsvinden. Om de veiligheidsrisico's nog beter inzichtelijk te maken en te beheersen, wordt voorgesteld de capaciteit te vergroten. Een onderzoeksrapport voor dit taakveld is uitgevoerd. Hieruit komt naar voren dat invoering van risicobewust evenementenbeleid moet worden geïmplementeerd en dat de huidige capaciteit niet toereikend is voor een goede uitvoering van alle taken. Het uiteindelijke doel van deze transitie is de evenementen zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden.
De transitie naar een risicobewust beleid moet samen met de organisatoren en de adviserende partijen (politie , VR en GHOR) worden uitgevoerd. Dit moet leiden tot een integrale aanpak van veiligheidsplannen, toezicht en evaluaties.
Voor 2018 worden de incidentele transitie kosten ingeschat op € 10.000 en de structurele formatiekosten op € 77.000.
Relatie met kaderstellende nota's
- Algemene Plaatselijke Verordening
- Preventie- en handhavingsplan Integrale aanpak Drank- en Horecawet
- Risicoprofiel en Beleidsplan 2015-2018 (Veiligheidsregio)
- Vergunningverlening Toezicht en Handhavingsuitvoeringsprogramma 2018 (VTH-UP 2018)
- Meerjarenprogramma externe veiligheid
- Plan van Aanpak permanente bewoning recreatieverblijven (+ gewijzigd voorstel 2012)
- De Kracht van Gewoon Doen
- Bestuurlijke nota veiligheidsstrategie 2015-2018 Oost-Nederland
- De jaarlijkse Integrale Veiligheidsaanpak
- Crisisplan IJsselland 2015-2018