Verbonden partijen

Een verbonden partij is een privaat- dan wel publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Een financieel belang is aanwezig wanneer een ter beschikking gesteld bedrag niet verhaalbaar is bij faillissement, dan wel als financiële aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt (artikel 1 BBV). Bestuurlijk belang is aanwezig, indien er zeggenschap bestaat uit hoofde van stemrecht dan wel vertegenwoordiging in het bestuur van de organisatie.

De (recente) gegevens omtrent de Unit Sociale Recherche, Stichting LOC+ en Stichting administratiekantoor dataland zijn ten tijde van het schrijven van de begroting nog niet bekend. Om deze reden zijn hier geen (recente) gegevens van opgenomen.

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemingen in vennootschappen

Bedrijfvoeringsorganisatie Jeugdzorg

Bank Nederlandse Gemeenten N.V.

Bestuursdienst Ommen-Hardenberg

Beheersmaatschappij LOC+

GGD Regio IJsselland

CBL Vennootschap B.V.

Omgevingsdienst Ijsselland

Cogas Holding N.V.

Unit Sociale Recherche

CSV Amsterdam B.V.

Veiligheidsregio IJsselland

Enexis Holding N.V.

Publiek Belang Elektriciteitsproduktie B.V.

Deelnemingen in verenigingen en stichtingen

Rendo Holding N.V.

Rova Holding N.V.

Euregio

Verkoop Vennootsch B.V.

Stichting administratiekantoor Dataland

Vitens N.V.

Stichting LOC+

Vordering op Enexis B.V.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Wadinko N.V.

Gemeenschappelijke regelingen

GGD IJsselland

Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokken partijen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1 stem.

Bijdrage aan de gemeentelijke doelstelling

GGD IJsselland: voor een gezonde samenleving (Missie december 2016). Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.GGD IJsselland werkt aan een gezonde samenleving: vitale inwoners in een gezonde leefomgeving. Dit doen we door het uitvoeren van onderzoek, het signaleren van gezondheidsrisico’s, het adviseren van gemeenten en inwoners, het bevorderen van gezond gedrag en het bieden van een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. Zo vergroten we gelijke kansen op een gezond leven.We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.GGD IJsselland werkt voor  ruim 520 duizend inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Eigen vermogen

€ 1.312

€ 1.239

Vreemd vermogen

€ 5.733

€ 5.511

Financieel resultaat

€ 0

Financiele bijdrage gemeente

€ 2.146

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele additionele taken (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten  – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Hardenberg klein.

Veiligheidsregio IJsselland

Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokken partijen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in het Algemeen Bestuur

Bijdrage aan de gemeentelijke doelstelling

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland. Veiligheidsregio IJsselland werkt als brandweer, politie, geneeskundige hulpverlening met gemeenten en andere partners samen in het voorkomen, bestrijden en beperken van de gevolgen van branden, ongevallen, rampen en crisis. Dit doen ze samen met en voor de regio IJsselland, een gebied met circa 500.000 inwoners. Met als motto: Veiligheid, voor elkaar!Het ambitieniveau van het beleidsplan voor de periode 2015-2018 is om uiterlijk in 2018 de rol als betrouwbare partner te versterken en in de regio leidend te zijn in de samenwerking bij branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De medewerkers zetten hun professionaliteit in om samen met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit.

Eigen vermogen

€ 2.829

€ 3.435

Vreemd vermogen

€ 31.041

€ 30.899

Financieel resultaat

€ 0

Financiele bijdrage gemeente

€ 3.739

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen.Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren.Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment  een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden. Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s.De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage.In 2018 loopt de Beleidsplanperiode 2015-2018 ten einde. In de aanloop naar 2019 maakt de veiligheidsregio  een start met de totstandkoming van de het nieuwe beleidsplan 2019-2022. Het jaar 2018 staat daarmee in het teken van de voorbereiding van de nieuwe aankomende beleidsperiode. De uitkomsten van de zelfevaluatie en de visitatie in 2017 vormen de basis voor de verdere ontwikkeling van de veiligheidsregio en geven richting aan het gesprek met de gemeenten en andere samenwerkingspartners over de strategische koers en ambities in 2019 en verder. Voor Veiligheidsregio IJsselland blijft er nog een  te realiseren taakstelling voor de ontoereikende BTW compensatie van structureel 195.000 euro (vanaf 2024). Dit nadeel is tijdens het proces van de regionalisering al in beeld gebracht.

Unit Sociale Recherche

Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokken partijen

De gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem,  Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in het Algemeen Bestuur

Bijdrage aan de gemeentelijke doelstelling

Het doel van de regeling is het inrichten van een samenwerkingsverband met betrekking tot het voorkomen en de opsporing van fraude met de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidsregelingen

Eigen vermogen

Geen cijfers beschikbaar

Geen cijfers beschikbaar

Vreemd vermogen

Geen cijfers beschikbaar

Geen cijfers beschikbaar

Financieel resultaat

Geen cijfers beschikbaar

Financiele bijdrage gemeente

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Geen bijzonderheden

Bestuursdienst Ommen-Hardenberg

Hardenberg

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokken partijen

Gemeenten Ommen en Hardenberg

Bestuurlijk belang

Deelname in het Algemeen Bestuur

Bijdrage aan de gemeentelijke doelstelling

De bestuursdienst is 1 juli 2012 gestart. De BOH is ontstaan door samenvoeging van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Ommen Hardenberg. De BOH heeft als taak de uitvoering van de taken als opgenomen in de begrotingen van de beide gemeenten.

Eigen vermogen

€ 8.640

€ 6.184

Vreemd vermogen

€ 5.549

€ 6.555

Financieel resultaat

€ 0

Financiele bijdrage gemeente

€ 35.246

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Hardenberg is voor 75% risicodrager voor het exploitatieresultaat. De totale bezuinigingsopgave van € 4,7 miljoen is in de begroting van 2018 gerealiseerd.

Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg  IJsselland

Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokken partijen

Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle

Bestuurlijk belang

Deelname in het algemeen bestuur

Bijdrage aan de gemeentelijke doelstelling

De elf samenwerkende gemeenten in de regio IJsselland hebben een gemeenschappelijke bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) opgericht(1 januari 2015), genaamd UitvoeringsorganisatieJeugdzorg IJsselland. BVO handelt namens hen de facturen van de jeugdzorgaanbieders af, regelt de inkoop en het contractmanagement en levert managementinformatie.

Eigen vermogen

€ 0*

€ 0*

Vreemd vermogen

€ 12.469*

€ 15.326*

Financieel resultaat

€ 0*

Financiele bijdrage gemeente

€ 151**

Kansen, risico's en ontwikkelingen

De GR is een actieve intermediair tussen toegangen en aanbieders en doet veel in de ondersteuning van haar partners in het harmoniseren van de processen.Indien door ontwikkelingen, bijvoorbeeld in de automatisering, de mogelijkheid ontstaat tot inkrimpen van de organisatie, zal dit worden toegepast binnen de mogelijkheden.*Cijfers jaarrekening 2016** Bedrag op basis van conceptbegroting 2018

Omgevingsdienst Ijsselland

Wijhe

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokken partijen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte,  Staphorst , Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle

Bestuurlijk belang

Deelname in het Algemeen Bestuur

Bijdrage aan de gemeentelijke doelstelling

De Omgevingsdienst verricht de taken zoals in het convenant bij de Gemeenschappelijke Regeling genoemd:1. Basistakenpakket: de taken zoals vastgelegd in artikel 7.1 van het besluit tot wijziging van het Besluit Omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving).2. Basistakenpakket Plus: de inrichtingsgebonden milieutaken, voor zover deze niet vallen onder het Basistakenpakket. Begroting 2018 versie 1.0 7/19 3. Enkele specialistische milieutaken: specialistische taken op het gebied van geluid, bodem, externe veiligheid en lucht, die aanvullend zijn op de taken die vallen onder het Basistakenpakket 1.· Geluid: de advisering op bouw/RO en verkeer;· Bodem: de vakinhoudelijke toetsing en beoordeling van bodemonderzoeksplannen -en rapporten, de vakinhoudelijke bodemexpertise bij ruimtelijke en civiele projecten, het bijhouden van het bodeminformatiesysteem (BIS), de uitvoering van de Wet bodembescherming (Wbb) met betrekking tot bodemverontreiniging en sanering en meldingen Besluit uniforme saneringen (BUS); · Externe Veiligheid: alle taken waarvoor moet worden voldaan aan de kwaliteitscriteria en advisering op bouw/RO;· Lucht: alle taken waarvoor moet worden voldaan aan de kwaliteitscriteria.

Eigen vermogen

*

*

Vreemd vermogen

*

*

Financieel resultaat

*

Financiele bijdrage gemeente

€ 1.029.

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vatten we samen in onze missie: Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven. We vormen een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen. De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering enefficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben hetdoel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.Het managementteam geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven:· borgen en doorontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;· vormen van één organisatie, en· anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.* De verwachting is dat er vanuit de RUD vrijwel geen middelen over zullen gaan naar de Omgevingsdienst. Er zal dan ook een vrijwel lege beginbalans zijn. De eindbalans zal naar verwachting beperkte bedragen bevatten voor crediteuren, debiteuren, hardwareinvesteringen en een weerstandsreserve.

Deelname in verenigingen en stichtingen

EURegio

Gronau / Enschede

Rechtsvorm

Vereniging

Betrokken partijen

131 Duitse en Nederlandse gemeenten en Duitse 'Kreise'.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in de Euregioraad

Bijdragen aan de bestuurlijke doelstelingen

De Euregio wil een bijdrage leveren aan de welvaart en het welzijn in het grensgebied en het bevorderen van wederzijdse begrip tussen de mensen. De Euregio houdt daarbij rekening met  mogelijke culturele verschillen tussen de Nederlandse en Duitse samenleving.

Eigen vermogen

€ 1.165*

€ 1.308*

Vreemd vermogen

€ 695*

€ 35.630*

Financieel resultaat

€ 1.308*

Financiele bijdrage gemeente

€ +/- 17 (€ 0,29 per inwoner)**

Kansen, risico's en ontwikkelingen

*Cijfer 2016**Contributie 2018

Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Den Haag

Rechtsvorm

Vereniging

Betrokken partijen

Alle gemeenten van Nederland

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in ledenvergdaering en zitting in VNG commissie gemeentefinancien

Bijdragen aan de bestuurlijke doelstelingen

Belangenbehartiging van alle gemeenten bij andere overheden. Tweede Kamer, Kabinet en maatschappelijke organisaties zijn belangrijke gesprekspartners. Advisering aan alle leden over actuele ontwikkelingen (pro actief) en advisering aan individuele leden (op verzoek). De platformfunctie wordt uitgeoefend via de VNG-commisie, Provinciale Afdelingen, congressen, studiedagen en ledenraadplegingen. De gemeente Hardenberg is ook lid van de VNG afdeling Overijssel.

Eigen vermogen

€ 64.156*

€ 65.548*

Vreemd vermogen

€ 86.963*

€ 81.229*

Financieel resultaat

€ 757*

Financiele bijdrage gemeente

€ 91**

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Geen bijzonderheden.*Cijfers 2016**Contributie in 2018

Stichting administratiekantoor Dataland

Gouda

Rechtsvorm

Stichting

Betrokken partijen

155 certificaathoudende Nederlandse gemeenten en de BNG. De gemeente Hardenberg heeft 28.247 certificaten (á 0,10)

Bestuurlijk belang

De gemeente Hardenberg is als participant vertegenwoordigd in de certificaathoudersvergadering

Bijdragen aan de bestuurlijke doelstelingen

Dataland verzorgt de toegankelijkheid van gemeentelijke vastgoed, geo- en WOZ-informatie voor publieke en private afnemers in Nederland. Daarmee ontzorgt DataLand de gemeente.Dataland ondersteunt de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke Geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door -actieve kwaliteitsbewaking, -vertegenwoordiging van het gemeentelijk belang, -organisatie en coördinatie van het Gemeentelijk Geoberaad (i.s.m. VNG); een landelijk ambtelijk en bestuurlijk podium voor gemeentelijke standpunten op het terrein van de ruimtelijke informatie.Verder is deelname niet anders te zien dan een vorm van samenwerking tussen gemeenten ter behartiging van het openbaar belang en met als resultaat efficiëntie en kennisvoordelen op het gebied van toegankelijkheid van overheidsinformatie, overheidsloket, e-government, dienstverlening,  een transparante en betrouwbare overheid evenals de stroomlijning van basisgegevens.Dankzij de samenwerking met deelnemende gemeenten, vele afnemers en andere betrokkenen bij de overheidsinformatievoorziening is DataLand uitgegroeid tot het landelijke kennis- en dataknooppunt voor vastgoed, geo- en WOZ gerelateerde gemeentelijke gegevens.

Eigen vermogen

Geen recente gegevens bekend

Geen recente gegevens bekend

Vreemd vermogen

Geen recente gegevens bekend

Geen recente gegevens bekend

Financieel resultaat

Geen recente gegevens bekend

Financiele bijdrage gemeente

Geen recente gegevens bekend

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekking kosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Jaarlijks wordt een vergoeding aan deelnemende gemeenten uitgekeerd voor het leveren van de gemeentelijke 149 gegevens. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd. De ontwikkeling van het eigen vermogen is neutraal of positief, het vreemd vermogen (lening bij de BNG) van de verbonden partij neemt af en het jaarlijkse financiële resultaat vertoont een positieve trend.

Stichting LOC+

Hardenberg

Rechtsvorm

Stichting (beherende venoot C.V. Beheersmaatschappij LOC+)

Betrokken partijen

De gemeente Hardenberg, AOC de Groene Welle, Alfa-college

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging in het bestuur en voor 53,27% risicodragen rexploitatieresultaat

Bijdragen aan de bestuurlijke doelstelingen

Het LOC in Hardenberg is een multifunctioneel gebouw waarin een grote verscheidenheid aan bewoners is gehuisvest op het gebied van cultuur, onderwijs en werk. De opzet van het gebouw is gericht op samen werken en samen wonen.

Eigen vermogen

Geen cijfers bekend

Geen cijfers bekend

Vreemd vermogen

Geen cijfers bekend

Geen cijfers bekend

Financieel resultaat

Geen cijfers bekend

Financiele bijdrage gemeente

Geen cijfers bekend

Kansen, risico's en ontwikkelingen

In 2018 zal naar verwachting de herhuisvesting van de BOH 'van 3 naar 2' gaan plaatsvinden. Hiervoor zullen aanpassingen moeten worden gedaan in het gemeentehuis Hardenberg en advies- en verhuiskosten moeten worden gemaakt. Daarnaast wordt rekening gehouden met een bijdrage van de gemeente Hardenberg aan de stichting LOC+ voor het overnemen van de exploitatie van de gemeente Hardenberg. In de kadernota 2018 is hiervoor een bedrag van 1 miljoen euro gereserveerd.

Aandeelhouderschappen in vennootschappen

Beheersmaatschappij LOC+

Hardenberg

Rechtsvorm

Commanditaire vennootschap

Betrokken partijen

De gemeente Hardenberg, AOC de Groene Welle, Alfa-college.

Bestuurlijk belang

Deelname als commandite voor 53,27% in eigendom opstallen

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

De CV beheermaatschappij LOC+ draagt namens eigenaren en bewoners zorg voor de inrichting en instandhouding van een professionele facilitaire beheerorganisatie die zich richt op (facilitaire) ondersteuning van de primaire processen van de bewoners.

Eigen vermogen

€ 0*

€ 0*

Vreemd vermogen

€ 25.392*

€ 25.044*

Financieel resultaat

€ 1.241*

Ontvangen dividend

€ 650**

Kansen, risico's en ontwikkelingen

*Cijfers 2015
**Raming 2018

Geen bijzonderheden

Bank Nederlandse Gemeenten

Den Haag

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)

Betrokken partijen

Nederlandse overheden (50% rijk / 50% gemeenten, provincies en waterschappen)

Bestuurlijk belang

64.935 is 0,117% stemmen in de AVA

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

Het behoud van substantiële marktaandelen in hetNederlandse publieke en semi-publieke domein en het behalen van een redelijk rendement. Voorwaarden voor het realiseren van de doelstellingen zijn het handhaven van de excellente kredietwaardigheid, het behoud van een scherpe inkooppositie en een zo effectief en efficiënt mogelijke bedrijfsvoering.

Eigen vermogen

€ 4.163*

€ 4.486*

Vreemd vermogen

€ 145.348*

€ 149.483*

Financieel resultaat

€ 369.000*

Ontvangen dividend

€ 65**

Kansen, risico's en ontwikkelingen

De BNG heeft een hoge kredietrating, zodat tegen een lage rente in de kapitaalbehoefte voorzien kan worden. Het risico van verlies op het aandelen kapitaal is erg klein. Gezien de ontwikkelingen in de bankensector, met name invoering van de zogenaamde Basel 3 richtlijnen, komt de dividenduitkering de komende jaren naar verwachting onder druk te staan. De gemeenten ontvangen jaarlijks dividend.

*Cijfers 2016
**Raming 2018

Enexis Holding

s'-Hertogenbosch

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)

Betrokken partijen

Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten

Bestuurlijk belang

96.993 aandelen is 0,0648% stemmen in de AVA

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

Enexis is, als één van de ondertekenaars, een belangrijke partner in de Brabantse Energie Alliantie. Ook in het Provinciale energieprogramma zijn verschillende thema’s zoals warmte, energieke landschappen, Nul op de meter, sustainable energy farming en groene mobiliteit waar de rol van Enexis van grote meerwaarde kan zijn. Enexis, Provincie en deelnemende gemeenten hebben op dit moment al een meerjarige samenwerking voor de ontwikkeling en uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer in Brabant. Ook zijn er aanvullende afspraken over samenwerken in Buurkracht en nul op de Meter. In 2018 wordt deze samenwerking, mede op basis van de doelstelling “versnellen van de energietransitie” verdiept en verbreed. De alliantie tussen Enexis en provincie biedt door zowel concrete en strategische samenwerking een belangrijk fundament voor het kunnen behalen van de energiedoelstellingen ten aanzien van CO2 reductie en groene groei in Noord- Brabant.

Eigen vermogen

€ 3.704.000

€ 3.804.000

Vreemd vermogen

€ 3.347.000

€ 3.447.000

Financieel resultaat

€ 200.000

Ontvangen dividend

€ 48

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Doelstellingen
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.

Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
•   Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
•   Betrouwbare energievoorziening;
•   Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
•   Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
•   Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.

De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.


Financiën
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).

De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 6,2 miljoen te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die loopt tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.

Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend.

Publiek Belang Elektriciteitsproductie

's-Hertogenbosch

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Betrokken partijen

Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten

Bestuurlijk belang

1.296 aandelen is 0,0648% stemmen in AVA

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

Middels Energy Resources Holding B.V., opgenomen in deze deelneming, zijn de oud-aandeelhouders van Essent voor 50% eigenaar van de aandelen van N.V. Elektriciteits-Produktiemaatschappij Zuid-Nederland EPZ

Eigen vermogen

€ 1.620

€ 1.600

Vreemd vermogen

€ 0

€ 0

Financieel resultaat

-/- € 20

Ontvangen dividend

n.v.t.

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Beleidsvoornemens:
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.

Financiële risico’s:
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW).

Rendo Holding

Meppel

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Betrokken partijen

Gemeenten Hoogeveen, Meppel, Staphorst, Zwartewaterland, Steenwijkerland, Coevoerden, Hardenberg, Westerveld en De Wolden

Bestuurlijk belang

57 aandelen is 5,75% stemmen in de Ava

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

N.V. RENDO Holding streeft er naar om haar huidige sterke positie als energienetwerk-organisatie voortdurend te verbeteren. Waar mogelijk probeert zij in niches in de energiemarkt een toonaangevende speler te worden. De nabijheid van het eigen betrouwbare en veilige energienetwerk is steeds weer het vertrekpunt. Daarnaast wordt duurzaamheid een steeds belangrijker thema. Belangrijke bedrijfswaarden zijn: een snelle response, laagdrempeligheid en duurzaam ondernemen.

Eigen vermogen

€ 61.015*

€ 67.246*

Vreemd vermogen

€ 71.970*

€ 67.910*

Financieel resultaat

€ 13.731*

Ontvangen dividend

€ 400*

Kansen, risico's en ontwikkelingen

“10 puntenplan” 2016 – 2020
In december 2015 is in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders de strategie van RENDO
voor de komende vijf jaar vastgesteld.
De strategie is verwoord in een “10 puntenplan”:
1. RENDO als excellente netbeheerder. RENDO wil haar kerntaken goed uitvoeren en bijvoorbeeld
in de top 3 zitten van de ratio’s van ACM (vergelijking tussen netbeheerders in Nederland).
2. RENDO als zelfstandige netbeheerder. De komende vijf jaar wil RENDO bewijzen dat er binnen
de energietransitie ruimte is voor een kleine adequate netbeheerder.
3. RENDO is werkzaam in Zuid-Drenthe en Noord-Overijssel. Het werkgebied betreft de negen
aandeelhoudende gemeenten van RENDO.
4. RENDO wil het aantal elektriciteitsaansluitingen binnen haar bestand vergroten.
5. RENDO wil lokale en regionale initiatieven op het gebied van energiebesparing en duurzaamheid
binnen haar werkgebied goed ondersteunen.
6. RENDO is partner van haar aandeelhoudende gemeenten.
7. RENDO sluit met al haar aandeelhoudende gemeenten een convenant (op maat).
8. RENDO richt zich op infrastructuur (gas, elektriciteit, warmte en glasvezel).
9. RENDO wil haar innovatiekracht vergroten.
10. RENDO is en blijft financieel gezond.

*Cijfers 2016
**Ontvangen in 2018

Vitens

Utrecht

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap

Betrokken partijen

Provincies en gemeenten in Friesland, Overijssel, Flevoland, Drenthe, Utrecht, Noord-Holland en Gelderland

Bestuurlijk belang

63.007 aandelen is 1,13% stemmen in de AVA

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

Vitens bestaat uit meer dan 1.700 mensen die zich verbonden voelen door een passie voor water. Zij werken voortdurend aan het winnen, zuiveren en leveren van drinkwater van topkwaliteit.

Eigen vermogen

€ 526.300

€ 525.700

Vreemd vermogen

€ 1.223.800

€ 1.233.900

Financieel resultaat

€ 13.000

Ontvangen dividend

€ 135

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Het verwachte resultaat 2018 bedraagt € 13,0 miljoen. Het resultaat is lager dan in 2017 door de verwachte daling van de WACC van 4,2 % naar 3,4 % en het teveel behaalde resultaat in 2016, welke in 2018 moet worden terug gegeven aan de klanten door middel van verlaging van de tarieven

Rova

Zwolle

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)

Betrokken partijen

Gemeente Dalfsen, Hardenberg, Hattem, Heerde, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Twenterand, Zwartewaterland, Zwolle, Meppel, Steenwijkerland, Urk, Amersfoort, Aalten, Oost Gelre, Winterswijk en Apeldoorn

Bestuurlijk belang

816 aandelen A is 9,54% stemmen in de Ava

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

Voortdurend wordt gestreefd naar optimalisatie in drie centrale thema’s, te weten: duurzaamheid (verbetering milieurendement; bijdrage aan gemeentelijke klimaatdoelstellingen), financiën (lagere tarieven voor de burgers; dus geen winstmaximalisatie) en maatschappij (een leefbare omgeving voor wonen en werken).

Eigen vermogen

€ 30.754*

€ 35.778*

Vreemd vermogen

€ 51.158*

€ 50.476*

Financieel resultaat

€ 9.446*

Ontvangen dividend

€ 350**

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Risico’s: beperkt, tot deelname aandelenkapitaal.

*Cijfers 2016
*Raming 2018

Wadinko

Zwolle

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)

Betrokken partijen

De provincie Overijsel en 24 gemeenten in de regio Zuidwest Drenthe, de Noord-Oostpolder en Overijssel

Bestuurlijk belang

136 aandelen is 5,69% stemmen in de Ava

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee de werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noord-Oostpolder en Zuidwest Drenthe.

Eigen vermogen

€ 65.284*

€ 65.626

Vreemd vermogen

€ 1.536*

€ 1.441*

Financieel resultaat

€ 1.537*

Ontvangen dividend

€ 68**

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Risico’s:  beperkt, tot deelname aandelenkapitaal.
Geen bijzonderheden

*Cijfers 2016
**Raming 2018

Cogas Holding

Almelo

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)

Betrokken partijen

Gemeente Almelo, Borne, Dinkelland, Hardenberg, Hof van Twente, Oldenzaal, Tubbergen, Twenterand, Wierden

Bestuurlijk belang

650 aandelein is 12,8% stemmen in de Ava

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

Cogas wil een belangrijke rol spelen in het voor de klant toepasbaar maken van nieuwe technieken op het gebied van communicatie en (duurzame) energie.

Eigen vermogen

168.621

173.020

Vreemd vermogen

96.000

96.000

Financieel resultaat

14.577

Ontvangen dividend

1.300.000

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Risico’s: beperkt, tot deelname aandelenkapitaal

Verkoop Vennootschap

s'-Hertogenbosch

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Betrokken partijen

Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten

Bestuurlijk belang

1.296 aandelen is 0,0648% stemmen in de Ava

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

In het kader van de transactie met RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties afgegeven aan RWE. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een aparte bankrekening zal worden aangehouden.De looptijd van deze BV is afhankelijk van de periode dat deze claims kunnen worden ingediend en afgewikkeld.

Eigen vermogen

€ 100

€ 60

Vreemd vermogen

€ 0

€ 0

Financieel resultaat

-/- € 40

Ontvangen dividend

n.v.t.

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Beleidsvoornemens:
Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln.

Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.

Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
  
Financiële risico’s:
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.

CBL Vennootschap

s'-Hertogenbosch

Rechtsvorm

Besloten vernootschap

Betrokken partijen

Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten

Bestuurlijk belang

1.296 aandelen is 0,0648% stemmen in de Ava

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

In het kader van de transactie met RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties afgegeven aan RWE. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een aparte bankrekening zal worden aangehouden.De looptijd van deze BV is afhankelijk van de periode dat deze claims kunnen worden ingediend en afgewikkeld.

Eigen vermogen

$ 120

$ 70

Vreemd vermogen

$ 0

$ 0

Financieel resultaat

-/- $ 50

Ontvangen dividend

n.v.t.

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Beleidsvoornemens:
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln.

Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.

Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.  
  
Financiële risico’s:
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.81 BW.

Vordering op Enexis

s'-Hertogenbosch

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Betrokken partijen

Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten

Bestuurlijk belang

1.296 aandelen is 0,06485% stemmen in de Ava

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

In het kader van de transactie met RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties afgegeven aan RWE. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een aparte bankrekening zal worden aangehouden.De looptijd van deze BV is afhankelijk van de periode dat deze claims kunnen worden ingediend en afgewikkeld.

Eigen vermogen

€ 35

€ 28

Vreemd vermogen

€ 356.260

€ 356.260

Financieel resultaat

-/- € 8

Ontvangen dividend

n.v.t.

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Beleidsvoornemens:
Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen.

Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 geliquideerd kunnen worden.

Financiële risico’s:
De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.

CSV Amsterdam B.V.

's-Hertogenbosch

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Betrokken partijen

Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten.

Bestuurlijk belang

1.296 aandelen is 0,0648% stemmen in de Ava

Bijdrage aan bestuurlijke doelstellingen

Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult: a. namens de Verkopende Aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;b. namens de Verkopende Aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. ("Waterland");c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.(ad. a)In februari 2008 is Essent, met toestemming van de publieke aandeelhouders, een procedure begonnen tegen de Staat der Nederlanden waarin zij een verklaring voor recht vragen dat bepaalde bepalingen van de Wet Onafhankelijk Netbeheer ("WON") onverbindend zijn. Als gevolg van de WON (en de als gevolg daarvan doorgevoerde splitsing tussen het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en netwerkbedrijf anderzijds) hebben haar aandeelhouders schade geleden. VAnwege praktische moeilijkheden om de juridische procedure aan de Verkopende Aandeelhouder van Essent over te dragen, hebben de Verkopende Aandeelhouders en RWE afgesproken dat de onderliggende (declaratoire) procedure over de vraag of (delen van) de WON onverbindend zijn, ook na afronding van de transactie met RWE, door Essent zal worden gevoerd. De Verkopende Aandeelhouders en RWE zijn verder overeengekomen dat de eventuele schadevergoedingsvordering van Essent op de Staat de BNederlanden die zou kunnen ontstaan als de rechter inderdaad van oordeel is dat (delen van) de WON onverbindend is, wordt gecedeerd aan de Verkopende Aandeelhouders (en dus niet achterblijft bij Essent), die deze vordering gebundeld zullen gaan houden via de deelneming (de "Claim Staat Vennootschap BV").De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gestald aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad om een uitspraak te doen. De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 uitspraak gedaan. De Hoge Raad heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd.

Eigen vermogen

€ 800

€ 600

Vreemd vermogen

€ 0

€ 0

Financieel resultaat

-/- € 200

Ontvangen dividend

n.v.t.

Kansen, risico's en ontwikkelingen

Het resterend vermogen op de escrow-rekening is € 8.035.783,- .
De escrow-rekening wordt aangehouden bij de notaris. De verkopende aandeelhouders en Waterland zijn niet zonder meer gerechtigd tot het voornoemde bij een notaris in escrow gestorte bedrag. De verkopende aandeelhouders en Waterland hebben enkel een voorwaardelijke aanspraak op dat bedrag. Zodra aan de in de escrow overeenkomst opgenomen voorwaarden is voldaan, zal de notaris het desbetreffende bedrag betalen aan hetzij de CSV Amsterdam B.V. (ten gunste van de verkopende aandeelhouders van Attero), hetzij aan Waterland. Het in escrow gestorte bedrag maakt geen onderdeel van de balans van CSV Amsterdam B.V.

Beleidsvoornemens:
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend.
Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 kunnen worden geliquideerd.

Financiële risico’s:
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van € 13,5 mln. op de escrow-rekening. Momenteel is er een bedrag van € 5.464.217,- uitbetaald aan Waterland ten laste van de escrow-rekening, en is er een bedrag van € 3.406.063 terugbetaald door Waterland in verband met belastingteruggave. De terugbetaling is niet verrekend met de escrow, waardoor het risico nu is afgenomen tot een maximum van € 8.035.783,- en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.